Szeretnél értesülni az újdonságokról?

Iratkozz fel hírlevelünkre és mi értesítünk Téged az újdonságokról

sportsérülés

Combsérülések a sportban

Hamstring sérülés - mint leggyakoribb combsérülés

https://www.katonarehab.hu/2021/01/28/a-leggyakoribb-sportserules/Ebben a cikkben a hamstring sérülések előfordulásával és rehabilitációjával foglalkozunk. Lukács Dániel, a DVTK felnőtt labdarúgócsapat gyógytornász-fizioterapeutája mondja el tapasztalatait és ad tanácsot az egyik leggyakrabban előforduló sportsérüléssel kapcsolatban.

Nagyon gyakran találkozunk a hobbisportolók körében is ezzel a sérüléssel. Mi a helyzet az élsportban?

Lukács Dániel: Az élsportban a hamstring sérülés az egyik legtöbbször előforduló sérüléstípus. Izomsérülések között a profi labdarúgásban a csípőadduktorokkal és a quadriceps-szel valahol holtversenyben lehetnek az első helyért gyakoriság szempontjából. A probléma vele, hogy nagyon gyakran egy visszatérő jelenséggé válhat, talán itt a legnagyobb az újrasérülés veszélye. Nem egyszer fordult már elő, hogy egy játékosnak a korábbi években egyáltalán nem voltak hamstring tájéki panaszai, aztán egy részleges izomszakadás után “elindul a lavina”, és egy szezon alatt akár 4-5 alkalommal is rehabilitálnunk kell ugyanazon sérülést.

Vannak előjelei a hamstring sérüléseknek?

Lukács Dániel: Előfordulhat bármiféle előjel nélkül is, de gyakran már egy fáradt, terhelt izom sérül meg. Éppen ezért a szakadások, húzódások általában a futballban a mérkőzéseken a második félidőben történnek , vagy a héten az edzésperiodizáció egy olyan szakaszában, amikor már napok óta nem tudott az adott izom megfelelően regenerálódni. Legtöbbször a hamstring proximalis részén alakul ki a sérülés egy sprint vagy egy magas, távoli labda utáni hirtelen kinyúlást követően.

Hogy zajlik a rehabilitációja ezeknek a sérüléseknek?

Lukács Dániel: A rehabilitáció átlagosan 6-8 hetet vesz igénybe a csapathoz történő teljes visszaállásig. A gyógytorna során legfontosabb feladatunk a hátsó lánc (nem csak a hamstring!) erősítése és aktivációja a különböző mozgásmintákban, külön figyelmet fordítva a farizmokra és a lumbalis gerinc környéki izomzatra, mert ha ezek a mozgás során nem a megfelelő sorrendben és mértékben kapcsolnak be, az plusz terhelést ró a hamstringre. Továbbá az esetek többségében szükség van a csípőízület mobilizációjára is, mert itt általában kötöttség figyelhető meg, ami erre a sérülésre kifejezetten hajlamosít. Ha részleges vagy teljes izomszakadás is kialakult, akkor nagyon fontos a formálódó hegszövet minőségének a javítása. Az ilyen típusú izomsérülések hegesedéssel gyógyulnak, és sajnos a hegszövet megnyújthatósága sokkal rosszabb, mint az izomszöveté. Ennek a következménye, hogy a heg-izom határ egy kritikus zóna marad a továbbiakban, és a következő sérülés valószínűleg itt fog kialakulni. Az újrasérülések magas aránya részben annak köszönhető, hogy a hamstring gyakran végez excentrikus, fékező munkát, ahol egy jó nyújthatósággal rendelkező izomra van szükség, de a rossz minőségű hegszövet fizikai adottságai ezt nem teszik lehetővé. Tovább rontja a helyzetet, hogy sajnos még az élsportolók körében is a hátsó lánc rugalmassága gyakran jóval elmarad a kívánt értéktől egészséges állapotban is. Előfordulhat, hogy az alsó végtagi idegek mobilizálásra is szükség van, amely főleg többszörösen visszatérő eseteknél jön szóba.  A profi sportba való visszatérés feltétele a megfelelő csípő- és térdízületi mozgásterjedelem, a hamstring biomechanikai méréssel igazolt megfelelő izomereje, ami az egészséges oldalhoz viszonyítva maximum 10%-os eltérést mutathat, a fájdalom teljes megszűnése, a hátsó lánc megfelelő rugalmassága, illetve a sportágspecifikus pályatesztek teljesítése.

Hogyan előzhetjük meg, csökkenthetjük minimálisra az esélyét annak, hogy bekövetkezzen a sérülés?

Lukács Dániel: A hamstring sérüléseket ritkán váltja ki trauma, általában non-kontakt körülmények között jönnek létre, tehát lehet tenni a megelőzés érdekében. Az élsportolók körében a legnagyobb problémát a csípőízület többirányú (de főleg flexios) immobilitása, a farizmok és a mélyhátizmok inaktivitása és gyengesége, a hamstring-quadriceps arány eltolódása, a hátsó lánc gyenge nyújthatósága jelenti. Egy jól megtervezett, komplex prevenciós program ezekre alapul. Emellett oda kell figyelni az alapos, célspecifikus bemelegítésre és a megfelelő regenerációra. Egy profi labdarúgó (de mondhatnék bármilyen más élsportolót is) munkájának csak egy része zajlik a pályán, legalább ugyanolyan fontos az edzések előtti és utáni konditermi tevékenység a sportág által igényelt megfelelő egészségügyi állapot elérése és fenntartása érdekében.

Mi segítünk

Ha magadra ismertél a cikkben és segítségre van szükséged, jelentkezz be egy állapotfelmérésre!

Zsófi Bartha
Zsófi Bartha
2022-10-04
Karola Magony
Karola Magony
2022-05-25
Laszlo Fodor
Laszlo Fodor
2021-08-10
Elhúzódó izomsérüléssel bajlódtam (terepfutó vagyok), Balázs rendkívül hatékonyan segített. Kedvesek, gyorsak és ha nem szükséges nem erőltetnek hosszú programot.
Karolina Krska
Karolina Krska
2021-08-07
Fanny hihetetlenül profi és segítőkész, nagy szakértelemmel rendelkezik és igazán nagyon kedves! Gondos és alapos felmérés után jött az izmok lazítása, majd a gyógytorna maga! Otthoni feladatokat is ad! Jó szívvel ajánlom mindenkinek!
Noémi Sófalvi
Noémi Sófalvi
2020-12-14
Profi szakképzett csapat, ahol mindig jó a hangulat😊már az első kezelés után úgy jöttem el tőlük mintha újjá születtem volna, így bátran ajánlom mindenkinek aki barátságos, és tényleg igazi szakemberek kezei alatt szeretne gyógyulni/helyre jönni!
Pal Sari
Pal Sari
2020-02-06
Dániel Kósa
Dániel Kósa
2020-01-27
György Kulcsár
György Kulcsár
2020-01-27
Pro csapat, csak ajánlani tudom.
Andris Szepesy
Andris Szepesy
2020-01-15
Péter Sipos
Péter Sipos
2019-12-10
Még kint Angliában sikerült eltörnöm a kezem és nem ajánlottak gyógytornát , mivel pedig kellett volna. Balázs megnézte és egyből látta mi a probléma. Nagyon profi csapat és kiválóan bánnak az emberekkel. Most heti egyszer járok hozzá , inkább ilyen utó kezelésre :) Csak ajánlani tudom őket!

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Jogi nyilatkozat

A weboldal tartalmának szerzői joga a KaToNa Rehabot illeti meg, kivéve azon eseteket, amikor konkrét dokumentumban más forrás van feltüntetve, vagy a szerzői joggal kapcsolatban egyéb közlés történik.

A weboldalon szereplő információk (írások, képek, videók, stb.) részben, vagy egészben történő másolása és újra felhasználása -írásban megkért engedélyünk nélkül- szigorúan tilos!

A weboldalon olvasható információk nem helyettesítik az orvosi vizsgálatot! Nem minősülnek terápiás javaslatnak, kizárólag tájékoztató, oktató jellegűek. Ha bármilyen egészségügyi problémája van, mielőbb keresse fel kezelőorvosát, gyógytornászát!